Fwd: Kompare

Jaap Woldringh jjhwoldringh at ziggo.nl
Mon Oct 25 15:38:48 BST 2021

Op 25-10-2021 om 12:54 schreef Luc Castermans:
> Dag allen,
>
> Samen met Pieter keek ik naar "Kompare".  Fris er naar kijkende,
> kregen we de nodige inzichten.
>
> Bijvoorbeeld over het venster, dat verschijnt zodra je Kompare start:
> Daar staat nu:  "Here you can enter the files you want to compare"
> Maar er had kunnen staan:  "Select files to compare" (dit is volgens
> ons vlotter)
> En dat zouden we kunnen vertalen met:   "Selecteer bestanden om te
> vergelijken"
>
> M.a.w. wij zijn niet gelukkig met de Nederlandse vertaling, hoewel die
> [...]

Hallo Luc en Pieter,

Een frisse blik is nooit weg :)

Ik weet niet hoe in Kompare de te vergelijken bestanden worden
ingevoerd: door die (uit een lijst) te kiezen of door de namen ervan in
te typen, in een of meerdere invoervelden.

In het laatste geval is de door jullie voorgestelde vertaling niet juist.

Persoonlijk, maar dat is _mijn_ probleem, probeer ik het woordje "om" te
vermijden, het is een letterlijke vertaling van het Engelse woordje
"to", dat in het Engels te pas en te onpas wordt gebruikt. Bij elk
werkwoord wordt het gebruikt, in de eerste Engelse les al (die ik mij
niet meer kan herinneren). To work, to see, to breathe, to listen to the
teacher ;) . /  ;) moet een knipoog voorstellen, hoop dat dit gelukt is./

Ik zou de door jullie voorgestelde vertaling alleen al daarom willen
wijzigen in: "Selecteer de te vergelijken bestanden". Maar mogelijk moet
dit zoiets zijn als "Voer hier de te vergelijken bestanden in". En dat
is dichter bij de oorspronkelijke Engelse tekst. En dat is een plus.

Groeten van Jaap Woldringh