GCompris translation issue

Jaap Woldringh jjhwoldringh at ziggo.nl
Wed Mar 31 10:13:15 BST 2021

Op 30-03-2021 om 11:51 schreef Wikash Sewlal:
> Ooit heb ik een lerarenopleiding voor het vak wiskunde gedaan en
> afgerond. Na mijn lerarenopleiding ben ik Technische Wiskunde gaan
> studeren in Delft. Daar kwam ik, via mijn studievereniging en via de
> TU zelf, in aanraking met de wereld van GNU/Linux en LaTeX. Rond 2008
> ben ik begonnen in openSUSE, eerst in GNOME maar vrij snel toch ook
> naar KDE (3.4.x of 3.5.x).
>
> Als LaTeX-liefhebber zat ik vast aan KDE, omdat Kile voor mij het
> beste werkte als editor. Verder werkte Kate uitstekend voor andere
> projecten. Hoewel ik nu vim leer, ben ik toch zeer gewend aan de
> [...]
Hallo Wikash,

Wij zijn collega's! Geweldig vind ik dat!

Ik ben ook wiskundeleraar geweest, nadat ik Sterrenkunde, met Wiskunde
en  Natuurkunde, heb gestudeerd (Groningen). En daarna een eerstegraads
bevoegdheid haalde voor Wiskunde. Na een carrière als stuurman op de
Grote Handelsvaart (de Koopvaardij).

En ik heb natuurlijk ook wat programmeerervaring, op primitief niveau,
met de programmeerbare RPN-rekenmachines van HP, en talen als Basic,
Fortran IV, Pascal, FORTH, en nog zo wat. En nu Python (waar ik een
Nederlandstalige tekst over heb geschreven voor kinderen rond de
brugklasleeftijd. Zo'n tekst bestond er toen nog niet).

Met mijn vraag over je achtergrond doelde ik eigenlijk ook dat enige
kennis van programmeren heel belangrijk is bij het vertalen, om te weten
wat je wel, en wat je niet moet vertalen, onder andere, en om überhaupt
te weten wát je vertaalt. Maar ik denk dat dit wel snor zit bij jou. En
om het technische jargon in de Engelse tekst te kunnen begrijpen, en in
de Nederlandse tekst te vervangen door iets leesbaars. Zo kan de
Nederlandse tekst zelfs beter worden dan de oorspronkelijke tekst.

Ik heb Linux leren kennen via een pakket voor RedHat 5.0 dat ik
omstreeks 1998 aanschafte op de HCC-beurs in Utrecht, en er met veel
moeite in slaagde die te installeren op de computer. Het probleem was
achteraf niet Linux, maar Windows(95 of 98): mijn harde schijf (450 MB0)
was in die tijd te groot voor Windows, en dus had ik er een programma op
staan die de geometrie van de schijf voor Windows meer aanvaardbaar
maakte. Ik was uiterst verbaasd later te lezen dat Linux op zich met
deze schijf geen enkel probleem zou hebben gehad. En dat de problemen
dus aan dat extra programma hadden gelegen.

Daarna diverse andere distributies geprobeerd, Mandrake, Suse, Fedora
(een zeer agressief forum!), en toen kwam Ubuntu 04.10: ALLE problemen
met onder andere dependancies, en heel langdurige updates waren in één
klap verdwenen: Ubuntu werd niet geleverd op 6 of 10 schijfjes, die
binnen no time verouderd en onbruikbaar werden, maar er kwamen
zogenaamde repositories, met alle steeds bijgewerkte programma's, op
bloedsnelle servers over de hele wereld. Dus het werd Ubuntu. Eerst met
KDE (vandaar dat ik vertaler werd bij KDE, eerst KStars).

Maar later heb ik KDE gedag gezegd, de toen nieuwe KDE4 was nog erger
dan Windows, en sindsdien heb ik geen KDE meer op mijn computer. Maar
ben ik wel voor KDE blijven vertalen, nu al bijna 20 jaar. De
KDE-programma's werken ook gewoon op Ubuntu.

Tot mijn "dierentuin" horen alle programma's die enigszins wiskundig,
natuurkundig, sterrenkundig, of zeevaartkundig (zijn die er wel?) van
aard zijn, maar ik heb er geen enkel bezwaar tegen dat je dit van mij
overneemt. Ook wel een paar andere programma's, het meest recent
Structorizer.

Ik hoop dat je lid wordt  van ons vertaalteam, dat nu wel wat klein is,
maar vroeger veel groter, met enthousiaste, vaak nog studerende vertalers.

Groeten van Jaap (Woldringh)