GCompris translation issue

Wikash Sewlal wikash at sewlal.nl
Tue Mar 30 10:51:12 BST 2021

Hoi allemaal,

Dank allebei voor de snelle reactie en de uitleg. Laat ik mijzelf dan ook
introduceren.

Ooit heb ik een lerarenopleiding voor het vak wiskunde gedaan en afgerond.
Na mijn lerarenopleiding ben ik Technische Wiskunde gaan studeren in Delft.
Daar kwam ik, via mijn studievereniging en via de TU zelf, in aanraking met
de wereld van GNU/Linux en LaTeX. Rond 2008 ben ik begonnen in openSUSE,
eerst in GNOME maar vrij snel toch ook naar KDE (3.4.x of 3.5.x).

Als LaTeX-liefhebber zat ik vast aan KDE, omdat Kile voor mij het beste
werkte als editor. Verder werkte Kate uitstekend voor andere projecten.
Hoewel ik nu vim leer, ben ik toch zeer gewend aan de flexibiliteit van
KDE, de 1-klik navigatie en het concept van activities binnen
KDE (activiteiten). Distrohoppen is mij niet onbekend, maar de afgelopen 5
jaren heb ik veelal afgeleiden van Arch Linux gebruikt. Op dit moment draai
ik Manjaro met KDE 5.21.3.

Helaas heb ik geen ervaring met het 1-op-1 vertalen van content. Wel heb
ik, als docent en ook als redactielid van een kwartaalblad, genoeg content
moeten verbeteren op spelling. Qua programmeertalen ben ik bekend met C++
(minimaal), Java, Julia, LaTeX, Python, R. Ik heb ooit voor een bedrijf
modules geïmplementeerd in C++, maar die kennis is wat verder weggezakt.

Persoonlijke interesses zijn altijd lastig samen te vatten: ik heb een heel
breed spectrum van vreemde hobby's die komen en gaan. Denk aan: wiskunde,
anime, Dota2, fantasy boeken, Noord-Indiase klassieke muziek, salsa en
bachata dansen, typografie/boekdruk, science-fiction en art-house films.

Specifieke verwachtingen heb ik niet. Op dit moment ben ik al een half jaar
aan het herstellen van een burn-out. Ik hoop dat ik met het vertalen een
beetje concentratie kan opbouwen, zodat ik snel genoeg weer kan werken.
Voor iemand die met een 486 in zijn slaapkamer is opgegroeid, is het heel
vreemd om opeens moe te worden van een scherm. Na een herstel wil ik wel
actief blijven voor de community, zij het op een lager pitje.

TL;DR

   - (technische) wiskunde, leraar
   - Kile, KDE 3.5x -->, verschillende distro's
   -  C++ (minimaal), Java, Julia, LaTeX,  Python, R

Ik zal de komende dagen even kijken naar de bestanden. Ik denk dat ik voor
het laatst in 2009 heb gewerkt met svn, wel ben ik bekend met bzr en
git. Het handigste is denk ik om even wat bestanden uit te proberen uit de
bovenstaande links.

Vragen
A. Ik heb net lokalize geïnstalleerd. Moet ik een nieuwe vertaalgeheugen
aanmaken in het programma (van het Engels naar het Nederlands)?
B. Is er een kanaal (irc? matrix? discord?) waar jullie bij elkaar komen?

Sorry voor de lange e-mail. Omdat er maar 3 mensen in het team zitten,
dacht ik dat een wat langere introductie wel zou moeten kunnen. In ieder
geval alvast bedankt voor de hulp.

met vriendelijke groeten,

Wikash Sewlal