Re: â versus î în educația românească

Cristian Oneț onet.cristian at gmail.com
Wed Apr 2 20:03:15 UTC 2014

În data de 2 aprilie 2014, 19:04, Ovidiu-Florin Bogdan <ovidiu.b13 at gmail.com
> a scris:

> 1. Conform Art. 13 din Constituția României: în România limba oficială este
> limba română.
> 2. Conform Art. 1 alin. 5 din constituție: în România respectarea
> constitutiei, a suprematiei sale și a legilor este obligatorie.

Ha ha, deci dacă mai primesc un formular aiurea de la stat care nu are
diacritice pot da instituția în judecată pentru încălcarea constituției? Fi
serios...

> Limba română este cea definită de Academia Română, cu toate regulile
> aferente, prezentate în cel mai recent Dicționar Ortografic, Ortoepic și
> morfologic al Limbii Române.

> este
>
> Greșit. În '93, Academia Română a revenit (referitor la subiectul ăsta) la
> regulile de dinaintea comunismului.

Vezi http://www.pruteanu.ro/103deceidini.htm pentru o argumentare a de ce
scrierea cu â în loc de î nu prea își are sensul.

> [...]
> românește.
> La fel cum pronunțăm g în „gi” dar tot g îl scriem așa pronunțăm și „sunt”,
> sau alte cuvinte cu î sau â diferit de cum se scriu. (scriem „este”,
> pronunțăm „ieste”; scriem „ea”, pronunțăm „ia”)

> Ai dreptate. „Corect” este definit de regulile limbi, nu de ideiile
> fiecăruia.
>
> Fiind una din puținele limbi în care pronunția și scrisul sunt aproape
> identice, nu trebuie să ne inducă în eroare sau să ne provoace lenea de a
> scrie corect, doar pentru că pronunțăm diferit de cum e scris în acele rare

Vezi http://adevarul.ro/blogs/andrei.plesu o fi încălcînd și el în continuu
constituția și regulile academiei.

> Deja sunt 2 voluntari anunțați pentru acest lucru.

Și sînt cred că tot atîția cei cărora le place scrierea cu î și vor să
continue în acest stil.

> Kalzium sau KGeography în școli.
>
> De acord. Dar dacă există alternativă, statul/inspectoratul va opta pentru
> cea traducă conform regulilor limbi.

Ha ha din nou, deci se pot folosi programe în engleză dar cele în română cu
î se vor interzice? Fii serios, din nou.

> clar de ce se traduce acum cu î și sînt.
>
> Și în Rep. Moldova, din 2007 sunt aceleași reguli ca în România. În plus,
> recent, în Rep. Moldova limba oficială a fost declarată limba română. A
> avut
> parte de opoziție această mișcare, dar ăsta e alt subiect de discuții.

Ăsta a fost cel mai aiurea argument, să-l acuzați pe Sergiu că e moldovean
și de aia scrie cu î fără să verificați că acesta a fost stilul KDE de cînd
se traduce în română înainte ca Sergiu să preia proiectul.

> P.S. Când spun tradusă conform regulilor limbii, în principal fac referire
> la
> î/sînt și â/sunt. Cel puțin un firul ăsta de discuții.

De ce nu vă luați și de cei care fac verificatoare ortografice în stilul î?
Ei nu sînt în ilegalitate?

Cristi Oneț

De prin Ardeal ajuns în Banat ;)