widget

Cristian Oneț onet.cristian at gmail.com
Thu Mar 10 16:52:13 CET 2011

On Thu, Mar 10, 2011 at 5:20 PM, Catalin Florin RUSSEN
<cfrussen at yahoo.co.uk> wrote:

> [...]
>
> traducere: miniobiect
>
> „In computer programming, a widget (or control) is an element of a graphical
> user interface (GUI) that displays an information arrangement changeable by the
> user, such as a window or a text box. The defining characteristic of a widget is
> to provide a single interaction point for the direct manipulation of a given
> kind of data. In other words, widgets are basic visual  building blocks which,
> combined in an application, hold all the data  processed by the application and
> the available interactions on this  data.”

Cred că noi, ca traducători KDE, ar trebui să folosim mai degrabă
acest sens pentru care termenul "control" mi se pare foarte potrivit
după cum zice și definiția "(or control)'.

> „In computing a web widget is a software widget for the web. It's a small
> application that can be installed and executed within a web page by an end
> user.”
> traducere: miniaplicație

> Păi un „widget” este la urma urmei o mică aplicație :)
> Deci, mică aplicație = miniaplicație.

Poate pe web, pe desktop aplicație cu widget nu prea au același sens.