gereedschapskist voor declaratie...

Jaap Woldringh jjhwoldringh at ziggo.nl
Fri Sep 3 19:57:23 BST 2021

Op 03-09-2021 om 18:15 schreef Fritigern:

> en ik

> Ik zie zelf "Declaratieve gereedschappen" wel zitten.
> "Gereedschapskist" voelt mij veel te onhandig aan.
>
> Toen ik, lang geleden, begon met vertalen wist een professioneel
> vertaler mij te vertellen dat het belangrijk is om natuurlijk
> taalgebruik voor ogen te houden door niet te letterlijk de bronteksten
> te vertalen maar de geest van de brontekst te behouden. Ook al voelt
> "Declaratieve gereedschappen" mij nog steeds niet natuurlijk aan, het
> laat bij mij een beter gevoel achter.

> [...]
Ik sluit mij hier helemaal bij aan. Ik heb indertijd een meningsverschil
gehad met mijn leraar Engels, die mij vertelde dat mijn vertaling te
vrij was. Maar toen ik antwoordde dat het vertalen van een tekst naar
het Nederlands betekende dat er een Nederlandse tekst moest worden
gemaakt gaf de goede man mij gelijk!
Maar: beter Nederlands is natuurlijk ook niet voldoende. Er moet staan
wat er in de oorspronkelijke tekst wordt gezegd. Of bedoeld, of in de
geest van:

Hij moest wel, want ik had dit gelezen in het voorwoord van een
Nederlandse vertaling van de werken van Shakespeare, maar dit hoefde ik
niet eens te noemen.

Blijft wel dat ik niet weet wat er met die declaratieve gereedschappen
wordt bedoeld. Als ik Eriks bijdrage zie dan moet dit worden gewijzigd
naar desktopbewerkingsgereedschap, of iets dergelijks. Iets korters.
Zoals bewerkingen.

In elk geval lijkt het erop dat er in het Engels iets staat dat onjuist
is. Of: nonsens.

Jaap Woldringh