gereedschapskist voor declaratie...

Freek de Kruijf freekdekruijf at kde.nl
Fri Sep 3 10:53:22 BST 2021

Op donderdag 2 september 2021 20:34:46 CEST schreef pieter:
> "Declaratieve gereedschapskist" heeft ook heel erg mijn voorkeur. En wel
> hier om: "gereedschappenkist voor declaraties" verwijst in de Nederlandse
> taal naar "declaraties" en dat zijn in het Nederlands financiƫle zaken. Het
> is een naam die n.m.m. schijn-informatie geeft.
>
> "Declaratief" geeft volgens mij niet de schijn-informatie. Het zou goed
> kunnen dat mensen die zoiets als deze gereedschapskist nodig hebben, kunnen
> vinden wat ze zoeken als het "Declaratieve gereedschapskist" heet. N.m.m.
> is die kans buitengewoon klein wanneer het programma "gereedschappenkist
> [...]

Voor iemand die al in de jaren zestig heeft leren programmeren heeft de term
declaratie onmiddellijk de associatie met het toekennen van een eigenschap aan
variabelen in een computerprogramma. In die tijden had je voornamelijk talen
met variabelen waar een type aan was toegekend om compileren eenvoudiger te
maken. Later kwam Basic waarin declaraties niet meer nodig waren. In de taal C
kwamen declaraties van ingewikkelde structuren om programma's eenvoudig
leesbaar te maken.

In mijn beleving gaat het hier dus om een gereedschapskist met allerlei
soorten van dit soort declaraties en heeft het niets met met iets financieels
te maken. Voor de programmeur is de huidige vertaling prima te begrijpen.

--

vr.gr.

Freek de Kruijf
vertaler/coƶrdinator van KDE