Re: Últimes adaptacions a partir del valencià

Antoni Bella Pérez antonibella5 at yahoo.com
Mon Mar 28 21:32:53 BST 2022

  Apunto el darrer canvi amb "això fa allò", aquest això, en català és superflu i és de collita meva el treure'l.
  Segons les nostres regles, els articles són necessaris i en fred és més fàcil veure els pronoms. Vés! Sempre que puc...
  Toni

Sent from Yahoo Mail on Android

  On dl., de març 28, 2022 at 18:40, Josep M. Ferrer<txemaq at saragata.net> wrote:
El 28/3/22 a les 9:33, Orestes Mas ha escrit:

> El 25 de març de 2022 20:58:54 CET, "Josep M. Ferrer" <txemaq at saragata.net> ha escrit:

> Els canvis innecessaris són, per definició, innecessaris. La qüestió és que potser ens mancaria un criteri consensuat sobre què considerem innecessari.
>
> Dit això, personalment procuraria que les branques catalana i valenciana divergissin en el mínim nombre de llocs possible. Altrament estarem alimentant involuntàriament el secessionisme lingüístic.

Totalment d'acord en que potser caldria un criteri de canvi innecessari,
i que també caldria una mínima divergència possible entre la branca
catalana i la valenciana.

Potser també caldria revisar si són necessàries les dues versions
(catalana i valenciana) de les pàgines web, per exemple:

https://apps.kde.org/, https://okular.kde.org/ i altres

> Sobre això: No té el KDE un criteri establert i unificat referent en quines condicions cal fer constar el nom dels autors d'una traducció?
>
> Si fos així, ens hi adherim i no caldrà que n'establim cap de propi...
>
> Orestes

Amb la meva proposta anterior, pretenia evitar la proliferació de canvis
principals que tot seguit esmentaré.

Abans de continuar amb aquest tema, una mica de context:

Fins fa poc la versió valenciana es generava a partir de la versió
catalana, aplicant-hi uns scripts que l'adaptaven a la variant
valenciana (Surt -> Ix, Aquests -> Eixos, etc.). L'any 2019, amb la
publicació de Lliurex (la versió de la Generalitat Valenciana per a la
comunitat escolar), es va incorporar a l'equip de traducció valencià
l'Empar, una filòloga valenciana. Tot i que va corregir alguns errors
que hi havien, també va aplicar alguns criteris de traducció propis.
Aquesta tasca es va fer durant alguns mesos de l'any 2019 i després es
va aturar.

Ara, en Toni està incorporant totes les divergències que hi havia a la
branca valenciana cap a la catalana. En principi això seria una bona
idea, ja que soluciona alguns errors de la branca catalana. El problema
és que també s'incorporen canvis innecessaris (com el de
criteris, com per exemple:

- Eliminar el pronom inicial del missatges "What's this?". Per exemple:

    Original anglès: "This opens a new window just like this one with
the current location [...]"

    Traducció anterior: "Això obre una finestra nova com aquesta amb la
ubicació [...]"

    Traducció nova: "Obre una finestra nova com aquesta, amb la ubicació
[...]"

- Canvis per/per a que canvien el sentit de la frase. Per exemple:

  msgid "Could not open the %1 package required for the %2 widget."
-msgstr "No s'ha pogut obrir el paquet %1 requerit pel giny %2."
+msgstr "No s'ha pogut obrir el paquet %1 requerit per al giny %2."

Entenc que aquesta tasca d'incorporació dels canvis des de la variant
valenciana a la catalana serà limitada, i que després caldrà una revisió
per solucionar els errors involuntaris incorporats i ajustar als
criteris habituals en català. Per tant, fer una llista de canvis
«innecessaris» és poc viable, ja que n'entren de nous en cada canvi.
Potser el que caldria és fer una revisió prèvia dels canvis a aplicar a
la versió catalana.

Cordialment,

Josep M. Ferrer