Re: Traducció de "Case sensitive"

Josep M. Ferrer txemaq at saragata.net
Mon Jan 24 14:41:28 GMT 2022

El 24/1/22 a les 12:19, orestes at riseup.net ha escrit:
> A 2022-01-03 15:26, Josep M. Ferrer escrigué:

> Bon dia,
>
> Ara m'he tornat a topar amb aquest missatge de fa unes setmanes.
> Aleshores ja em va sonar estranyot però motius familiars complicats em
> van distreure de comentar-ho.
>
> Sense ànim de polemitzar, sinó d'aprendre i millorar, podries argumentar
> això que dius de que en català correcte no pot haver-hi sensibilitat a
> caixa o majúscules/minúscules?
>
> Jo no ho veig pas tan malament, i si fos possible escriure-ho així
> podríem fer traduccions de longitud més semblant a l'original anglès.

> [...]

Bon dia,

és un argument semàntic: cap de les accepcions de «sensible» o
«sensibilitat» permeten traduir el sentit de l'original en anglès "Case
sensitive". Encara que es forci molt la interpretació de les accepcions,
no hi ha cap possibilitat. Vegeu les definicions del DIEC:

https://dlc.iec.cat/Results?DecEntradaText=sensible

    sensible

*1 *adj.[LC] [ZOA] [PS] Capaç d’ésser percebut pels sentits. El món
sensible. Un canvi tan lleu no és sensible. El sensible i l’intel·ligible.
*2 *adj.[LC] Que és de sentir, de doldre. Ha estat una pèrdua molt
sensible.
*3 */1 /adj.[LC] [ZOA] [PS] Dotat de sensibilitat. Els animals són
éssers sensibles. Un cavall sensible a l’esperó, a les mosques.
*3 */2 /adj.[PS] Que fàcilment es deixa dur pels sentiments. És massa
sensible als elogis. Té un cor sensible.
*3 */3 /adj.[FIF] Que es modifica segons els agents o les influències
exteriors. Una placa fotogràfica molt sensible. Un termòmetre sensible
als menors canvis de temperatura.
*4 *f.[MU] Setè grau d’una tonalitat, situat mig to per sota de la tònica.

https://dlc.iec.cat/Results?DecEntradaText=sensibilitat

    sensibilitat

*1 */1 /f.[MD] [ZOA] [PS] Facultat de sentir, de percebre pels sentits.
Els animals són éssers dotats de sensibilitat.
*1 */2 /f.[MD] [ZOA] Àmbit del coneixement determinat per l’activitat
sensible o sensorial.
*2 */1 /f.[LC] Facilitat a ésser afectat per les menors impressions
físiques o morals. La seva sensibilitat per les lloances, pels
aplaudiments. La sensibilitat de la boca del cavall.
*2 */2 /f.[LC] Facilitat a deixar-se emportar pels sentiments de
compassió, de tendresa.
*3 *f.[LC] [FIF] Facilitat d’una cosa a ésser modificada per un agent
natural, una influència física. La sensibilitat d’una placa fotogràfica.
*4 *f.[EI] [FIM] Capacitat de resposta d’un dispositiu, d’un sistema,
d’un aparell de mesura, davant una variació de l’estímul d’entrada.

Salutacions cordials,

Josep M. Ferrer