Asterismes al KStars

Josep M. Ferrer txemaq at saragata.net
Thu Feb 24 15:52:02 GMT 2022

El 23/2/22 a les 22:54, Antoni Bella Pérez ha escrit:
> [...]
>    Hem mirat la meteixa fotografia? Jo he vist referencies a urna i el deu en
> pren una d'on vesa el contingut.
>
>    La tercera imatge de la pagina:
>
>      "Les estrelles Sadalachbiah (γ Aqr), ζ Aqr, η Aqr, i π Aqr formen un
>      asterisme anomenat l'Urna, que seria la gerra d'on vessen les aigües
>      de la constel·lació."

> [...]

En referència a aquest asterisme, crec que hi ha una confusió: segons la
Viquipèdia catalana, l'«Urna» està a la constel·lació d'Aquari i està
formada per les estrelles «Sadalachbiah (γ Aqr), ζ Aqr, η Aqr, i π Aqr».

Però l'asterisme "Circlet" està a la constel·lació dels Peixos i està
format per altres estrelles. Aquí hi ha més informació (cerqueu "Circlet"):

https://astronomy.com/magazine/news/2020/09/the-great--asterism-hunt

http://astronomyonline.org/Observation/Asterisms.asp

Per tant, "Circlet" no es pot traduir per «Urna» ja que són dos
asterismes diferents. De moment, el podem traduir com a «Diadema», en
espera dels aclariments que ens puguin fer els astrònoms.

@Toni, vols encarregar-te de comentar-ho al fòrum d'astronomia?

Salutacions,

Josep M.