Fwd: Terminologia de la realitat virtual i la realitat augmentada

Orestes Mas orestes at tsc.upc.edu
Fri Dec 4 08:54:39 GMT 2020

El 3/12/20 a les 22:22, Josep Ma. Ferrer ha escrit:
> Aprofitant que aviat procedirem a canviar la traducció de "widget" ->
> «giny» si ningú s'oposa, he donat un cop d'ull a la nova terminologia
> de RV i RA que ha publicat el Termcat, i he vist que tenim algunes
> divergències:
>
> Terme anglès -> Traducció actual a KDE -> Traducció proposada pel Termcat
>
> Refresh rate -> Freqüència de refresc -> El Termcat proposa
> «refresc» és una altra cosa segons el diccionari)

Aquesta em toca de prop, ja que és del meu ram. És cert que "refresc" és
el terme que s'acostuma a emprar de manera informal, sovint perquè a la
gent no se li acut res de millor i l'estat de la llengua és el que és.
Realment, com tu apuntes, no s'hi adiu. Ara bé, "mostratge" tampoc, i
tot seguit explico perquè:

«Mostratge» és un terme específic lligat a quantes vegades per segon
observem un senyal analògic per tal de convertir-lo a un senyal discret.
Si és en aquest context, la traducció és la que toca. Tanmateix,
"refresh rate" l'he vist sempre associada al nombre de vegades per segon
que s'actualitza la imatge en una finestra, monitor, etc. Si estem
parlant de realitat virtual, la situació serà aquesta. En conseqüència,
la traducció que jo faria és *«freqüència d'actualització»*, que és
clarament superior a la proposada pel Termcat, la qual funcionarà
algunes vegades però no pas d'altres.

> Heatmap -> Mapa de calor -> El Termcat proposa «Gràfic d'intensitat de
> colors»

Aquesta em sembla bé. Res a dir.

> GUI -> IGU -> El Termcat proposa «GUI»

Vejam: aquí el Termcat ens proposa de no traduir un acrònim anglès. Això
és una decisió diguem-ne «política». D'entrada no ho trobo ni bé ni
malament, però per coherència ens hem de demanar què fem amb la resta
d'acrònims: els traduïm o els deixem en anglès? Perquè tenir una barreja
de coses no farà sinó confondre l'usuari.

D'altra banda és un terme molt consolidat i veure'l traduït també pot
generar confusió. Confesso que no tinc una opinió clara al respecte. Ara
veig a la viquipèdia francesa, castellana, italiana... que tots ho tenen
com a GUI, suposo que per aquesta segona raó. Si és així doncs mira,
tirem pel dret. Però no deixo de trobar-ho incoherent.