[kdecat] Re: "Restaurar": Fals amic?

Josep Ma. Ferrer txemaq at gmail.com
Wed Dec 15 17:43:52 UTC 2010

El 15-12-10, a les 13:02, Orestes va escriure:
> Hola,
>
> He estat llegint un article segons el qual traduir "Restore" com a
> "Restaurar" seria incorrecte (almenys en castellà, però si ho pensem una
> miqueta, també en català). El mot "restaurar" estaria en l'òrbita del
> bricolatge i
> l'ebenisteria, i en algun cas potser l'apliquem malament.
>
> A veure, m'explico: el TERMCAT accepta traduir "Restore" com a "Restaurar",
> però ho fa com a sinònim de "recuperació", cosa que el situaria en l'àmbit
> de la recuperació de dades i entronca amb el sentit esmentat abans del
> [...]

	Segons el DIEC, crec que tornar una finestra a les seves dimensions

restaurar

1 v. tr. [PO]  [DR]  [LC] Tornar a posar (algú o alguna cosa) en l’estat
d’abans. Restaurar la monarquia.
2 v. tr. [LC] Posar (un edifici, una obra d’art, etc.) en el bon estat que
tenia. Restaurar una església. Restaurar una pintura.
3 v. tr. [LC] per ext. Restaurar les forces, la salut. Restaurar les lletres.

restablir
[p. p. restablert]

1 v. tr. [LC] Tornar a establir. Restablir un impost que havia estat abolit.
2 v. tr. [LC] Posar en l’estat d’abans. Restablir la pau, la disciplina.
3 v. tr. [LC] Tornar a posar en bon estat. Restablir la salut. Restablir un
text alterat.
4 intr. pron. [LC] La Núria ja s’ha restablert de la malaltia.

	En la meva opinió, i en el significat que ens ocupa (tornar a posar una
finestra en el seu estat anterior), els dos termes es poden utilitzar
indistintament.

	Com ho veieu?