[kdecat] Encryption / Decryption

Joan Maspons joanmaspons at gmail.com
Wed May 27 11:43:12 UTC 2009

Mirant les definicions del Diec prefereixo encriptar. És més específic i només
s'utilitza en l'àmbit de la informàtica.

Amb aquesta opció mai ens haurem de preocupar de buscar mots diferents si els
anglesos utilitzen paraules diferents per codificar o xifrar.

encriptar:
v. tr. [IN] En inform., xifrar basant-se en algorismes matemàtics.

xifrar:
1 1 v. tr. [LC] Numerar . Xifrar els fulls d’un llibre.
1 2 v. tr. [LC] Determinar el valor (d’alguna cosa) en tal o tal quantitat. La
companyia ha xifrat les pèrdues en tres-cents milions.
2 tr. [LC]  [BB] Escriure (un missatge) emprant un codi secret o xifra. Xifrar
un despatx.

codificar:
1 v. tr. [LC]  [DR] Reunir (lleis, costums) en un codi.
2 tr. [IN] Aplicar un codi (a un missatge, a una informació).
3 tr. [LC]  [TC] Modificar (el senyal d’una comunicació) amb l’objectiu que no
pugui ésser captada d’una manera indiscriminada.
4 tr. [IN] Escriure (un programa informàtic) segons la sintaxi d’un llenguatge
determinat.

El què no tinc clar és si el mot derivat correcte és encriptatge o
encriptació.

El Wednesday 27 May 2009 13:22:31 Orestes Mas va escriure:
> A Dimarts, 26 de maig de 2009 23:37:06, Manuel Tortosa va escriure:

> A mi sempre m'ha agradat més xifrat. Ho trobo més natural i, de fet, era
> l'única acceptada fins que no fa massa algun organisme oficial també va
> acceptar encriptar.
>
> A banda d'això, em sembla que ja tenim "xifrar" força escampat per les
> cadenes...

Encriptació, encriptar i encriptatge també són molt abundants.
Joan