[kdecat] Actualització de la traducció de "browser"

Josep Ma. Ferrer txemaq at gmail.com
Thu May 1 22:01:39 UTC 2008

En/na Orestes Mas ha escrit:
> [...]
>
> El que no m'està bé és fer-ho per motius de "manca de tradició". Fins on jo
> sé, el terme fullejador el va introduir el Sebastià fa molt de temps i de
> forma molt conscient. Segons el "Merriam-Webster":
>
> To Browse: to skim through a book reading passages that catch the eye.
>
> És a dir, justament "fullejar" per internet igual que fullejar un llibre un
> llibre. La traducció és acurada i encertada. Més aviat el Termcat fa una
> traducció lliure, segurament derivada que el primer fullejador d'àmplia
> difusió va ser el Netscape Navigator, i apa, així es va quedar. Visca el

     Quan em referia a la "manca de tradició" pensava en 10 o 11 anys
enrere: segurament en aquell moment no hi havia una traducció específica
per a "browse" i es va decidir *molt encertadament* traduir-ho per
"fullejar". La qüestió és que actualment ningú utilitza aquesta
traducció, excepte el KDE. I en canvi, s'ha acabat estenent la traducció
per "navegar", que potser no és tant apropiada. I ha triomfat tant que
inclús el Termcat l'ha adoptat com a oficial.

     Sembla que no fa gaire, però en 10 anys han canviat força les
coses, i moltes de les novetats de fa temps ara són eines d'ús habitual.
Aquesta evolució ha comportat que el llenguatge s'anés definint i
assentant, millor o pitjor, però aquesta és una altra qüestió.

     Com a resum, penso que val la pena fer el canvi i adaptar les
traduccions del KDE a l'ús actual de la llengua.

     Salutacions,