[kdecat] Lletra o tipus de lletra, no font

Orestes Mas orestes at tsc.upc.edu
Fri Apr 27 14:43:29 UTC 2007

On Friday 27 April 2007 16:02:27 Raül Garrigasait wrote:
> Continuo amb el meu frenesí corrector.
>
> Com crec que va escriure en Josep Maria, "font" no s'hauria de traduir mai
> per "font", sinó per "lletra" o "tipus de lletra". Al Khelpcenter de la
> branca estable hi ha unes quantes cadenes (12-21, 25, 85-87) en què caldria
> corregir això.

Coincideixo plenament amb tu en què "font" no s'ha de dir en català perquè té
un significat diferent.

Si em permeteu, ara divagaré una mica ("just for fun"): El terme anglès "font"
prové (segons la wikipèdia i la lògica elemental) de la paraula
francesa "fonte", que fa referència al fet que antigament els diferents
caràcters d'impremta es fonien en plom. És clarament un mot que prové de les
arts de la impremta i la tipografía.

Però resulta que de tradició tipogràfica n'hi ha arreu, òbviament també en
català (i força antiga, a més). Aquests caracters fosos s'anomenen
simplement "tipus" [1](d'aquí la frase "tipus de lletra", clar). aleshores,
perquè hem d'emprar "tipus de lletra" o, fins i tot "lletra" com suggereix el
Raül, si clarament el terme idoni seria "tipus"??

D'entrada fa mal a la vista, i ni jo mateix m'imagino escrivint "tipus cursiu"
(perquè és masculí) sense petar-me de riure. A banda d'això, "tipus" té
altres significats més enllà dels tipogràfics i resulta confús en segons
quins entorns.

Per tant, "lletra", tot i ser una traducció semànticament més pobra, pot ser
la bona en aquest cas.

Per cert, Raül, ets traductor professional? Sempre va bé l'opinió d'algú del
ram. Fa molta falta a vegades.

Orestes.

[1]  del GREC
    m  1  1   GRÀF Cadascuna de les peces, en forma de paral·lelepípede de
base rectangular, que porten en relleu, en una de llurs bases, una lletra o
un signe i que, posades les unes al costat de les altres, formen el motlle o
la forma d'allò que hom vol imprimir.