[kdecat] El rellotge del plafó

Xavier Batlle i Pèlach tevibp at wanadoo.es
Sun Feb 26 13:42:43 UTC 2006

A Diumenge 26 Febrer 2006 13:06, Álvaro va escriure:
> Hola, salutacions a la gent de la llista. En dic Álvaro. Ja vaig enviar un
> missatge ahir, però aprofito aquest per presentar-me com cal :)
Benvingut

> Escric sobre el rellotge del plafó per al qual veig que s'ha usat la forma
> tradicional de dir les hores en català.
>
> M'ha sorprès que quan són les 10.30, hi posa: "Les deu i mitja". Com que em
> pensava que no era correcte he fet una lectura ràpida (no de moltes fonts
> d'informació, 3 en concret) a documentació sobre això.
A mi també em va sorprendre... i vaig fer palesa la meva sorpresa a:
http://lists.kde.org/?l=kde-i18n-ca&m=112618330321864&w=2

t'ho resumeixo, no és possible arreglar-ho.

> [...]
> del programari... :(]
>
> Per cert que em penso que aquest dos tipus tampoc no apareixen correctament
> escrits: Segons el que estableixen per al sistema modern l'ÉsAdir i
> comunicaciódigital
> <http://www.comunicaciodigital.com/rellotge_catala/quarts_modern.htm> (la
> citació és d'aquesta pàgina): "Per a escriure l'hora tal com la llegim en
> un rellotge digital, l'element separador entre hora i minuts és el punt o
> la "i". Per exemple 15.42 o també 15 i 42.". Hauria d'anar amb un sol punt
Però el rellotge no ens escriu l'hora sinó que simula un rellotge digital, amb
aquesta idea jo no crec que s'hagi de canviar, ja que no estem escrivint
l'hora en un text sinó que mirem un rellotge.

Personalament no m'agrada 3.34 per escriure hores, ho trobo un equívoc
impressionant amb el sistema decimal. Ja prou que em costa que els meus
alumnes entenguin que 2.33 (notació decimal) hores són dues hores i 20 minuts
com perquè ara 2.50 hores tan siguin dues hores i mitja com tres quarts i
cinc de tres.

> Una última cosa: llegint antiques discussions sobre el tema, se m'acut que
> enlloc d'"Aproximat" podriem anomenar aquest tipus de rellotge "Sistema de
> quarts" o "Sistema tradicional" (Recordatori: vegeu
> <http://lists.kde.org/?l=kde-i18n-ca&m=105508618722911&w=2> :)

Completament d'acord. Sistema de quarts de m'agrada.

> [...]
> com a errors comuns a:
> http://www.comunicaciodigital.com/rellotge_catala/quarts_errors.htm
> * El sistema mixt:
> http://www.comunicaciodigital.com/rellotge_catala/quarts_mixt.htm
> * Altres discusions a aquesta llista sobre el rellotge:
> http://lists.kde.org/?l=kde-i18n-ca&w=2&r=1&s=rellotge&q=b
>

> Espero que sigui útil i que no dugui gaire feina, que tots coneixem la
> limitació del programari quant a les qüestions lingüístiques, per la
> quantitat d'idiomes diferents que hi ha (i espero no haver ficat gaire la

Molt útil.