[kdecat] Algun astrònom a la sala?

orestes at tsc.upc.edu orestes at tsc.upc.edu
Thu Mar 10 23:27:09 UTC 2005

> Els llibres de matemàtiques tampoc es posen d'acord a l'hora de parlar de
> funcions còncaves o convexes (es veu que hi ha tradicions, i potser ara ja
> hi
> ha un criteri).
> Però en el cas de la lluna jo parlaria tranquil·lament de "lluna crescent"
> "còncava". Parlem de la zona il.luminada respecte la zona no il.luminada.
> De

Uf!  "Lluna crescent"... No goso, la veritat. No ho entendrà ningú.

> la mateixa manera que ens referim a una palangana còncava encara que si
> ens
> la mirem des de sota la veiem convexa..
>
> De fet crescent jo no ho havia sentit mai, és un neologisme que ha
> necessitat
> la gent d'urbanisme? O ja era una paraula d'ús comú? Només és
> curiositat...

La meva dona és arquitecte, i si bé sabia què és un crescent anglès, no
sabia que la mateixa paraula es podia aplicar en català.

> Presenta la idea... la de "lluna geperuda creixent" estava prou bé, perquè
> més acceptava variants del tipus "lluna amb gepa creixent"

Bé... el símbol de la Creu Roja, als països àrabs, és una "mitja lluna".
Aquest terme no es refereix a un quart creixent o minvant, sinó a una
lluna encara menys il·luminada, com una tallada de síndria.
Per tant, podríem dir:

Waxing crescent -> Mitja lluna creixent
Waning crescent -> Mitja lluna minvant

Fa?