[kdecat] Apostrofació de sigles

David Gil al016950 at yahoo.es
Tue Feb 1 16:50:35 UTC 2005

A Dimarts 01 Febrer 2005 16:17, Albert Cervera Areny va escriure:
> Hola,
>  fent el repàs d'expressions que necessitarien ser apostrofades però no ho
> estan em trobo amb un dubte. En alguns casos no s'ha apostrofat (entenc)
> perquè la paraula que prosegueix és una sigla. Tal és el cas de:
>
> el OSS
> el APM
Aquestes sigles sí que es poden apostrofar. Vegeu el següent fragment sobre
apostrofació extret de la guia de Softcatalà.
"2.7.3.1. Apostrofació

    En general, considerarem les sigles com un mot més i les apostrofarem,
doncs, seguint les normes generals d'apostrofació en català, tenint en compte
el gènere (masculí o femení) del concepte que descriuen i la manera com es
llegeixen (lletra a lletra o com un sol mot) i no pas la manera com
s'escriuen, ni el nom desenvolupat a què corresponen:
    Masculines            Femenines
    el BASIC (codi) la GPL (llicència)
    el CD-ROM (disc) les PMF (preguntes)
    el PC (ordinador) la RAM (memòria)
    l'HTML (llenguatge) (l'hac-te-ema-ela)
    l'SCSI (interfície) (l'essa-ce-essa-i)
    l'URL (localitzador) (l'u-erra-ela) l'XDSI (xarxa) (l'ics-de-essa-i)

    Consulteu l'Apèndix 1 en cas de dubte."

No hi ha cap exemple del que estem tractant en concret. És una pena que encara
estiguem treballant sobre una guia del 2002...

> però també de
>
> el ioslave
En canvi, "ioslave" considere que no s'hauria d'apostrofar perquè la "i" en
aquest cas és semiconsonant. És el mateix cas que "iogurt", "iode", "hiat",
"uadi", "huaxteca" (extret del Gran Diccionari de la Llengua Catalana,
apartat de gramàtica sobre l'apòstrof), fonèticament és difícil
apostrofar-la. Tampoc s'apostrofen mots estrangers començats en h aspirada
com ara hall (extret d'ídem).

Tenim el cas de "L'IEC", que el mateix IEC apostrofa. És contradictori, per
tant crec que caldria ser conseqüents en tots els casos encara que algunes
institucions no acaben de ser-ho.

> el uid
En principi no s'hauria d'apostrofar per les mateixes raons que he esmentat
abans. Tampoc s'apostrofaria la paraula sencera, ja que la pronunciació de la
"u" a principi de paraula és "iu", que és semiconsonant.

> Personalment sóc partidari d'apostrofar tots els casos.
Jo sóc partidari d'apostrofar quan és correcte.

Hi estic d'acord!

Salutacions

David Gil
--