[kdecat] Algunes errades

Sebastia Pla i Sanz sps at sastia.com
Thu Dec 23 23:01:29 UTC 2004

A Dijous 23 Desembre 2004 18:38, Marc va escriure:

> Doncs jo crec que harmonitzar/uniformitzar/homogenitzar/estandaritzar
> (digue'n com vulguis) traduccions és força adequat, sobretot de cara a
> no confondre a l'usuari final.

Tenim una llengua on es pot dir noi, xiquet o al·lot. Jo sóc de Vinaròs i vaig
créixer dient xiquet, però com fa mes de mitja vida que visc al Barcelonès i
ara al Vallès, uso habitualment noi. Però tinc un germà que viu a Binissalem,
casat amb una mallorquina i resulta que ara ell diu al·lot. L'altre germà
s'ha casat amb una noia d'Ulldecona i tots dos diuen xiquet. Aquesta manca
d'homogeneïtat puc assegurar que no provoca cap confusió en els nostres fills
quan hi ha una reunió familiar.

Si parlem d'informàtica, el món del programari lliure basa gran part de la
seva vitalitat en la varietat. Tenim KDE i GNOME; Debian, Red Hat, SuSE,
Mandrake i Gentoo; Perl, PHP, Python i TCL/Tk; C, C++ i C#; Postfix,
Sendmail, Exim i Qmail.

L'idioma és una entitat viva. El que a mi m'agradaria és aconseguir pel català
la vitalitat de l'anglès. Sense cap acadèmia de la llengua, inventen i
modifiquen paraules sense manies, amb l'objectiu de comunicar de manera
eficaç. Jo comprenc que, després d'anys de persecució i maltracte, el català
necessita una mica d'ordre, però si volem una llengua atractiva no podem
confondre ordre amb paràlisi, estandarització amb avorriment. Quant a
harmonitzar, uniformitzar i homogeneïtzar, són paraules que també em
provoquen basarda, com a l'Orestes. Tenen un aire de LOAPA, de caserna i de
comte-duc d'Olivares.

Demano disculpes per castigar-vos, un cop més, amb les meves dèries. Ara no us
emprenyaré més fins al 29 o el 30.

Bon Nadal,
Sebastià
--
Encara quedem valencians que no volem deixar d'ésser el poble que som,
que no volem cedir a la dissolució ni a la indiferència.