Re: [kdecat] Criteris de traducció (era Desacordamb traduccions)

Corellian corellian at interec.org
Mon Nov 17 16:04:47 UTC 2003

Salutacions,

Entenc la posició del Tomàs Núñez, respecte a la traducció d'alguns termes
que no podem traduïr.
Tot fullejant el llibre de Nivell C de Català que estem estudiant a
l'institut, he arribat a la conclusió que molts dels problemes que ens podem
trobar són els dels tecnicismes com ara "Cookies", "Spam"... dels quals crec
que no són traduibles, ja que perd el seu significat com a tecnicisme. Com
podem fer saber a l'usuari normal i corrent que galeta fa referència al
terme Cookie? o com podem traduir el terme Spam? És per això que hem de
vigilar, ja que ha de ser entenedor per a tot el públic.

Tal com ha dit en TeMpLER abans, el fet que va provocar la retransimissió
del futbol per en Puyal, aquest exemple no és vàlid en aquest context, ja
que aquí no es tracta d'un mitjà de comunicació del qual arriba a la majoria
de públic i així es pot arribar a fer popular tal com va passar amb les
retransmissions de futbol. Per tant ens hem de limitar a utlitzar paraules
que siguin més properes al registre estàndard, tot i que ja sé que hi ha
casos en què aquesta aproximació és gairebé impossible, sigui per causes de
tecnicismes.
(Recordo que la paraula cultisme només es pot emprar si prové del llatí).

De totes maneres exposaré aquesta polèmica en què hem entrat, a la
professora de Català, que és catedràtica, i potser ens pot guiar de la
posició que hauriem d'adoptar per no malmetre la correcta disposició de les
traduccions al Català.

Atentament,
Cristian