[kdecat] Criteris de traducció (era Desacord amb traduccions)

Josep Ma. Ferrer josep.m.ferrer at wanadoo.es
Mon Nov 17 19:12:26 UTC 2003

En/na Tomàs Núñez Lirola ha escrit:
> Hola de nou
> [...]
>
> Després, que no m'havia parat a pensar alternatives pq primer volia saber si
> estaveu disposats a acceptar-ne ;)

	Es clar! Les traduccions mai són perfectes. A vegades es tradueix sense
poder provar el programa i no hi ha informació de context. A vegades el
traductor es queda encallat i no troba la traducció escaient. A vegades
hi ha paraules intraduïbles (spam?). A vegades hi ha errors tipogràfics.
A vegades hi ha errades de traducció. En definitiva, que a vegades ...
es produeixen errors. O simplement, hi ha traduccions millorables.

> [...]
> una galeta es una cosa que es menja. I en la meva opinió així hauria de
> quedar, perquè així ho enten tothom.
> A més a més no estem enriquint la llegua ja que la paraula galeta es prou
> comú.
> I així d'entrada em venen al cap "plugin", "spam", i "cookies" com a tres
> exemples de paraules que, al meu parer, haurian de restar sense traduïr.
>
> Quina és la vostra manera d'actuar al respecte d'això? Procureu traduir-ho tot
> encara que d'entrada no sembli que quedi gaire bé? O pot ser que algunes
> paraules quedin sense traduir per fer-ho més entenidor?

	Jo intento cercar una traducció al català per tots els mitjans que conec:

- En primer lloc utilitzo el compendi i el glossari de kdecat (sobretot
per a donar coherencia a les diferents traduccions). Si hi ha
traduccions que no em convencen, les comento a la llista.
http://i18n.kde.org/po_overview/HEAD/ca.messages.bz2
http://ca.i18n.kde.org/cont/glossari.php

- Hi ha el diccionari de neologismes del TERMCAT
http://www.termcat.net/

- Un recull de termes de Softcatalà
http://www.softcatala.org/

- Altres
http://www.catb.org/~esr/jargon/
http://foldoc.doc.ic.ac.uk/foldoc/index.html
http://dcvb.iecat.net/

	Difícilment queden paraules sense traduïr seguint aquestes passes. I
sobretot, no invento traduccions o paraules.

	Respecte a les paraules que comentes, intento explicar com ha anat la
traducció:

plugin: s'ha discutit diverses vegades a la llista. Em sembla que ara
per ara la traducció és "connector".

cookie: la traducció és galeta. Del TERMCAT:

galeta  f
es  galleta
fr  mouchard
fr  témoin de connexion
en  cookie
<Internet>
Fitxer amb informació sobre els hàbits, les preferències i el
comportament d'un internauta que visita una pàgina web, que el servidor
envia al disc dur de l'ordinador de l'internauta mitjançant el navegador.
Formes desestimades:  cuqui

	Per sort van desestimar "cuqui" ;)

spam: Els de Softactalà l'han traduït per "correu brossa". Però ara veig
que el Termcat té una altre idea:

inundació  f
es  inundación
fr  arrosage
fr  inondation
fr  multipostage abusif
en  spam
en  spamming
<Internet>
Tramesa indiscriminada d'un missatge a un gran nombre de bústies
electròniques, generalment amb finalitat publicitària.

	En definitiva, intentem traduïr tot el que es pot. I no sempre ho
aconseguim fer-ho bé. Per tant, si detecteu qualsevol errada, l'envieu a
la llista o al traductor del programa i s'intentarà corregir. És molt
d'agraïr que es proposin alternatives o bé les traduccions correctes.

	Fins aviat!