[Kexi-pl] czego brakuje kexi?

Jan Gromadzki jg_box w poczta.fm
Czw, 6 Lip 2006, 16:12:09 CEST

On Wed, 05 Jul 2006 16:31:46 +0200
Jarosław Staniek <js w iidea.pl> wrote:

> Jan Gromadzki said the following, On 2006-07-05 15:49:

[...]
> [...]

czy powyższe również będzie w następnej wersji?

> będzie w 1.1 lub 2.0

To byłoby fajnie!

> proszę sprecyzować jak to ma działać; zapytanie oczywiście może być źródłem danych

wychodząc od tego, że ideą formularza jest
prezentacja danych z tabeli lub zapytania (taki swoisty filter),
zatem nie tylko jednego rekordu ale i wielu (wybranych) lub nawet całej
tabeli/bazy danych, więc dobrze by było taką mozliwość w Kexi
zaimplementować - stąd postulat przełączania formularza z widoku
jednego rekordu na całość przezentowanych w nim danych (czyli w formie
arkusza danych, zatem tabelki);

obecnie można w formularzu pokazać w
zasadzie 1 rekord (w uproszczeniu), obojętnie czy z tabeli, czy z
zapytania, jednak w tym drugim wypadku można użyć formularza tylko
wtedy, kedy zapytanie jest już zapisane w Kexi - wtedy może być źródłem
danych dla formularza; natomiast nie można w formularzu zaprezentować
wyniku zapytania ad hoc (tzn. nie zapisanego; aczkolwiek można takie
zapytanie sformułować i wykonać), co byłoby optymalne z uwagi na
prezentacyjną funkcję tegoż;

wynik zapytania
prezentowany jest tylko jako tabela (ro) i tu użytkownik pozostaje
obecnie bezradny, bo może sobie tylko te dane pooglądać (o ile są
wystarczająco krótkie); żeby coś zmienić trzeba osobno otworzyć tabelę,
tylko jak coś w niej znaleźć skoro nie ma czegoś takiego jak "find"?

Podsumowując - optymalny (IMHO) byłby taki stan: formularz jest
podstawowym obiektem Kexi do codziennej pracy, bo prezentuje nam tylko
te pola, których potrzebujemy, w formie, którą sami wybraliśmy; zatem
wszelkie operacje na danych wykonujemy właśnie na formularzu, w tym
zwłaszcza edycję rekordów i zapytania; formularz to w końcu tylko sposób
wizualizacji tabeli/tabel.

[...]
> ostrożnie mówiąc, pewnie będzie w 2.0
>
> Kexi trzyma się z dala od specyfiki MySQL, narzecze Kexi raczej jest czerpane
> z podzbioru standardu SQL 92
> Standardem (ANSI) jest znaczek "%". Tylko MS Access się tu wyłamuje używając
> "*", a z powodu koniecznosci zachowania zgodności wstecz producent raczej nie
[...]
OK., nie wiedziałem o tym; do tej pory z baz danych używałem
tylko Accessa; ale fajnie, ze opieramy się na standardach.

poza tym można pomyśleć jeszcze o różnych drobiazgach - np. skrótach
klawiszowych do powielania pola z poprzedniego rekordu, wstawiania
bieżącej daty itp. (podaję tylko te, które znam z Accessa i wydają się
byc użyteczne)

wygodną rzeczą jest możliwość przestawiania sobie rubryczek w tabeli -
czyli zmiany kolejności kolumn; zdaje się, że używając SQL można
w poleceniu SELECT zaordynować arbitralną kolejność kolumn, więc moze
nie jest to skomplikowane do zaimplementowania; w każdym razie jest to
wygodne w przypadku importu danych do bazy przez schowek (z reguły
łatwiej dostosować bazodanową tabelę do danych z zewnętrznych źródeł
niż odwrotnie - to mje własne doświadczenia); co prawda to samo można
osiągnąć budując specjalne formularze (ale w formie arkusza danych, co
chyba na razie nie jest możliwe)

z drobnych, ale uciążliwych właściwości wersji 1.0.1:
- w formularzu
okienka pokazują zawsze koniec zawartości pola, zatem jeśli jest ona
dłuższa, to nie widać początku:\ (jest specjalny kontener do długich
danych, ale nie wydaje się, żeby był on zawsze wygodny);  nie widziałem
we właściwościach opcji justujących, który dawalyby możliwość zmiany
tego zachowania;
- pole logiczne w formularzu jakoś u mnie nie działa - tzn, nie można
przez formularz wpisać 1(yes) - pole jest zakreskowane, co pewnie
znaczy "null" i nawet jak się "wklika" do niego znaczek, to i tak jest
on wyłącznie ozdobą formularza; co prawda na ostatnim filmie
(o wstawianiu do Kexi obrazków) widziałem, że to działa, więc może
wina jest po mojej stronie;

Proszę tego wszystkiego nie
odbierać jako krytykanctwo, aplikacja jest w fazie rozwoju, w dodatku
szeroko zakrojonego, więc póki co jest tak, bo pewnie nie może być
inaczej; warto jednak to szybko zmienić (no nie wiem, może jak skończę
swoje obecne pilne prace, to w końcu zabiorę się za studiowanie C++ :)

Życzę sukcesów i pozdrawiam

JG

PS. Fajny portal... >>> http://link.interia.pl/f196a