[Kexi-pl] czego brakuje kexi?

Jarosław Staniek js w iidea.pl
Śro, 5 Lip 2006, 16:31:46 CEST

Jan Gromadzki said the following, On 2006-07-05 15:49:

> Spróbuję ożywić nieco krajową listę Kexi :)

No to świetnie: będę odpowiadał która funkcja się pojawi najpierw. Oczywiscie
na to ma wpływ łatwość jej wykonania.
Lista funkcji jakie Pan podał wygląda na przemyślaną i to jest w niej najlepsze.

> Kexi jest niewątpliwie dobrze zapowiadającym się projektem, jednak żeby
> skutecznie zastąpić Accessa w roli podręcznej bazy danych paru waznych
> rzeczy brak, z ważniejszych (IMHO) np.:
> - nie można uzupełniać danych wklejając przez schowek tabelę (lub dane
> CSV) - można to zrobić tylko tworząc nową tabelę;
> - dobrze prezentujący się wizard do zapytań na razie nie jest w stanie
> użyć operatora LIKE, tymczasem takie prywatne bazy danych rzadko
> przypominają typem danych arkusze kalkulacyjne i operator "=" jest mało
> użyteczny;

To się ma pojawić już w 1.1.

> - brak takiego, bardzo użytecznego przecież narzędzia jak "find";

> - formularz nie ma widoku "arkusz danych"

będzie w 1.1 lub 2.0

> i nie można korzystając z niego wykonać zapytania

proszę sprecyzować jak to ma działać; zapytanie oczywiście może być źródłem danych

> natomiast w tabeli, owszem zapytanie jest
> mozliwe, za to nie ma czegoś takiego jak "zoom" (shift+F2) z Accessa,
> zatem obejrzenia pola zawierającego trochę tekstu jest wielce
> utrudnione, w całości zaś można to zobaczyć tylko w formularzu, ale
> przecież chodzi o dane z zapytania (SELECT), więc zadanie staje się
> karkołomne.

to się ma pojawić w 1.1

> - niemożliwa jest edycja danych w zapytaniu (SELECT), co jest bardzo
> irytujące;

ostrożnie mówiąc, pewnie będzie w 2.0

> [...]
> wyliczonej funkcjonalności (no i doświadczenia w użyciu Kexi) bardzo
> utrudnia pracę.
>
> Założeniem powyższych rozważań jest takie, że użytkownik tej
> aplikacji nie jest informatykiem mającym SQL "w małym palcu" -
> zdecydowana większość użytkowników (np. Accessa), to takie przypadki,
> wiedzą może, że jest coś takiego jak SQL i mozna z jego pomoca wiele
> zdziałać, ale tak z miejsca, bez przeczytania jakiegoś podręcznika, to
> sobie z pisaniem poleceń SQL nie poradzą (jak np. to piszący);
> przydałaby sie też bardziej szczegółowa pomoc - wiadomo, nie od razu

zgadza się

> Kraków zbudowano, jednak pewne istotne szczegóły powinny być podane -
> nie każdy w końcu od razu wpadnie na to, że Kexi używa "narzecza" SQL
> zbliżonego do MySQL.

Kexi trzyma się z dala od specyfiki MySQL, narzecze Kexi raczej jest czerpane
z podzbioru standardu SQL 92

 > (i w związku z tym np. znaczka "%" zamiast"*")

Standardem (ANSI) jest znaczek "%". Tylko MS Access się tu wyłamuje używając
"*", a z powodu koniecznosci zachowania zgodności wstecz producent raczej nie
może tego poprawić, po bazy by nagle źle działały. Wszystkie serwery SQL,
łącznie z _Microsoft_ SQL Server używają "%". Ludzie mają z tym problemy nawet
jak używają tylko produktów MS, np:
http://groups.google.com/group/microsoft.public.inetserver.asp.db/browse_thread/thread/5f2fdf9a54b85fde?hl=pl

Mogę zawsze akceptować oba znaczki, ale to załamie zgodność z innymi bazami:
co jeśli użytkownik chce wykonać zapytanie gdzie gwiazdka ma być traktowana
jako zwykły znak?

--
regards / pozdrawiam,
  Jaroslaw Staniek / OpenOffice Polska