[Kde-i18n-fry] Staveringshifker

Rinse de Vries rinsedevries at kde.nl
Mon Mar 6 12:23:11 CET 2006

Op maandag 6 maart 2006 12:00, schreef Wim:
> Wat bedoel je met Linux en Wordperfect? WP(8) op Linux of apart?
> Indien apart, heeft linux één spellingscontrole voor alle programma's?
> (ik denk het niet).
Niet voor alle programma's, wel voor de meesten.
Linux kent 2 algemene spellingcontroles: Ispell en Aspell.
Kenmerk van opensource is dat men bestaande middelen gebruikt, ipv zelf nieuwe
onderdelen schrijft. Ispell en Aspell worden om die reden bijv. gebruikt door
alle programma's van kde en gnome (en dat zijn er enkele duizenden!!)
Het maken van een woordenlijst voor ispell/aspell schijnt vrij eenvoudig te
zijn, dus zodra er een bruikbare woordenlijst voor het Fries beschikbaar is
onder een bruikbare licentie is het een kwestie van enkele dagen/weken
(afhankelijk van wie het doet en hoeveel tijd die heeft) om daar een
woordenlijst van te maken.

Naast Ispell en Aspell heb je ook nog HSpell en Zemberek.
Ik heb even in KDE gekeken, en KDE biedt ondersteuning voor alle 4 de
spellingscontroles.
Is kwestie van 1 vinkje omzetten en alle programma's van KDE gebruiken de
gekozen spellingscontrole.
Als OpenOffice een van bovenstaande spellingcontroles gebruikt kan KDE (en
gnome en veel andere opensource-toepassingen) gewoon met openoffice
meeliften :)

> Vorige week stond nog in de krant dat het IT bedrijf Wannit uit
> Leeuwarden met behulp
> van een woordenlijst van de FA de Friese spellingscontrole voor
> OpenOffice.org gaat maken.
> Ze willen het dit voorjaar al klaar hebben. Dit is in een versnelling
> gekomen, omdat we
> als Fries vertaalteam voor Thunderbird daarover ook vragen hebben
> gesteld aan de FA.

Cool!
Op dit soort gebieden is samenwerking van al onze projecten imho nodig: Je
kunt dan een grotere vuist maken :)

Rinse