[kdecat] Encryption / Decryption

Josep Ma. Ferrer txemaq at gmail.com
Wed May 27 18:41:32 UTC 2009

En/na Manuel Tortosa ha escrit:
> [...]
> encrypted -> encriptat / encriptada
> encryption -> encriptatge
>

> I igual per les forme de- (decyper, decode, decryption):
>
> (to) decypher -> desxifrar
> decyphered -> desxifrat / desxifrada
> decypherment -> desxifratge
>
> (to) decode -> descodificar
> decoded -> descodificat / descodificada
> decoder -> descodificador
> decoding -> descodificació
>
> (to) decrypt -> desencriptar
> decrypted -> desencriptat / desencriptada
> decryption -> desencriptatge
>

> D'aquesta manera no hi hauria cap dubte sobre quina fer servir.

De fet, en anglès, "cipher" seria més aviat l'algorisme (no és gaire
habitual trobar-ho com a verb) i "encrypt"/"decrypt" seria l'acció
d'aplicar l'algorisme.

La solució que proposes em convenç força perquè distingeix clarament
entre l'algorisme (xifra) i l'acció d'aplicar l'algorisme ([des]encriptar).

Entenc les recances contra "encriptar". Jo, fins no fa gaire, també
creia que era una incorrecció. Però cal recordar que "criptografia" ve
del grec kryptós ("ocult") i gráphein ("escriure"), i no pas de cripta
(que també ve del grec krýptē "amagar").