[Kde-i18n-fa] Salaam Doostan!

Mohammad Ebrahim Mohammadi Panah mebrahim at gmail.com
Sun Feb 3 15:51:42 CET 2008

شکر خدا هنوز عده ای هستن.
آقایون تقوی و میردامادی رُ که خیلی وقته می شناسم. ان شاءالله با آقایون
فولادگر و صادقی و بقیهٔ دوستان هم به زودی آشنا می شم. :-)

قضیه از این قراره که ما می خوایم میزکار کی.دی.ای رُ محلی کنیم. اما متأسفانه
خیلی وقت بود که فعالیت چندانی مشاهده نمی شد. خلاصه یه روز خونم به جوش اومد و
شروع کردم ترجمه کردن و نتیجه رُ به ملت کی.دی.ای خبر دادم (و البته با برخورد
تند برادرمون مواجه شدم!) ;-)
مسأله این هست که الآن نرم افزارهای آزاد/بازمنبع بسیاری هستن که به محلی سازی
نیاز دارن. من فکر می کنم لازمه که بر و بچه های محلی ساز، یک جا جمع بشن و
فعالیت متمرکزتر و «باز»تری داشته باشن.
مثلاً لازم هست که راه نماهای بومی سازی تهیه بشه و یک واژه نامه برای معادل
های واژه ها و اصطلاحات رایج توی نرم افزارها درست کنیم و خیلی کارهای دیگه.
کلاً باید متمرکز فعالیت کنیم تا با توجه به «قلّت عددنا» و کمبود منابع،
بازدهمون بیشتر بشه و کارها پیش برن. این طوری هم کی.دی.ای بهتر ترجمه می شه و
هم بقیه ی نرم افزارها و همچنین، بین ترجمه ها یکدستی خوبی به وجود می آد.
البته خبر دارم که به طور پراکنده همچین کارهایی شده و منابعی وجود داره. اما
دو تا مسأله هست:
۱) منسجم و یکجا شدن این فعالیت ها و منابع (فکر کنم منافعش بر همگان واضح
باشه)
۲) سیاست «باز» در برخورد با اجتماع و در واقع، محور بودن اجتماع
حالا شما هم نظرتون رُ بگید تا ببینیم باید چه کنیم.

اما مسألهٔ مهم دیگری هست که می خوام مطرح کنم: نام زبانمون! متأسفانه ما تنها
گروه محلی سازی هستیم که هنوز نتونسته اسم زبونش رُ تعیین کنه!
با توجه به این که نام صحیح زبان فارسی در زبان انگلیسی،؟
Persian
هست، و همچنین در استاندارد
ISO 639
که نام و کد زبان ها رُ تعیین می کنه نیز همین نام اومده، پیشنهاد می کنم نام
زبان رُ
Persian
اعلام کنیم (و بیش از این آبروی خودمون رُ نبریم!)
من با آلبرت (رهبر بومی سازی کی.دی.ای) هم صحبت مختصری کردم و از جانب اون ها
مشکلی نیست. فقط به من گفت که باید چند نفر (و نه فقط من!) این نظر رُ داشته
باشن. منتظر نظرتون هستم. :-)

در پناه حق

--
محمد ابراهیم محمدی پناه