[kdecat] Frase llarga

Sebastià Pla i Sanz sps at sastia.com
Tue Mar 14 11:15:23 UTC 2006

A Dimarts 14 Març 2006 11:41, Rafael Carreras va escriure:
> Al fitxer koffice.po hi ha una frase de visualització de tipus de
> lletra bastant més llarga de la que tenim habitualment. A algú se li
> acudeix una frase enginyosa amb moltes lletres diferents, o se li
> acudeix com allargar la que ja tenim?
>
> Frase llarga:
> The quick brown fox jumps over the lazy dog. And, what about the cat, one
> may ask? Well, the cat is playing cards with the mouse, the bird and the
> fish. It is, to say the least a hell of a party!
>
> Frase curta adaptada:
> Zel de grum: quetxup, whisky, cafè, bon vi; ja!

Adjunto la resposta d'en Marius Serra a una consulta que li vaig fer quant a
com traduir "The quick brown fox jumps over the lazy dog". Una manera
d'allargar la frase seria adjuntar-hi d'altres pangrames, encara que tot
plegat no tindria gaire sentit.

Sebastià

------- Correu d'en Marius Serra ---------
Hola

La frase que t'apareix al programa

"The quick brown fox jumps over the lazy dog"

és el "pangrama" (frase que conté totes les lletres de l'alfabet) més
clàssic de la llengua anglesa. Els pangrames eren i són populars sobretot
en els manuals de mecanografia. Es tracta, òbviament, d'exercitar tots els
dits (i totes les tecles) a l'hora d'aprendre a escriure en un teclat.

Quan jo vaig estudiar mecanografia, fa un fum d'anys, me'n feien picar una
en espanyol que feia: "Jovencillo emponzoñado de whisky, qué mala figurota
exhibes""

En deu anys de columnes d'enigmística cada dijous a l'AVUI dec haver parlat
de pangrames mitja dotzena de vegades. En un "Manual d'enigmística" que
vaig publicar el 1991 me'n vaig inventar un en la nostra llengua que feia:

"Jove xef, porti whisky amb quinze glaçons d'hidrogen".

Era de 43 lletres, però després crec que alguns lectors me'n van enviar de
més curts, en una mena de cursa cap al Guinness. Al final, el rècord del
món mundial en català sense símbols ni abreviatures és una frase de 33
lletres inventada per la lingüista Carme Vilà i Comajoan l'any 1992: "Zel
de grum: quetxup, whisky, cafè, bon vi; ja!".

No és molt entenedora, però fa la seva funció.

Pensa que en italià, per exemple, el pangrama més curt és d'Umberto Eco i
està ple de símbols químics i d'altres abreviatures que després cal
excplicar (això sí, de manera molt divertida).

Espero satisfer amb això les teves necessitats. Si no, ja saps on sóc.

Màrius Serra
------- Fi de correu -------

--
Encara quedem valencians que no volem deixar d'ésser el poble que som,
que no volem cedir a la dissolució ni a la indiferència.